måndag 31 oktober 2011

Halloween idag?

Det här med Halloween förstår jag bara inte. Nu springer ungarna runt och ska ha godis en måndag. Jag trodde det var på fredag??!!

När jag var barn fanns det inte ens Halloween!!
 Jag har kollat med wikipedia och fått fram följande: "I USA infaller alltid Halloween den 31 oktober medan firandet i Sverige vanligtvis sker på aftonen före Alla helgons dag som är första lördagen i november, oavsett datum. Men Halloweenfester kan även förekomma lite när som helst i slutet av oktober eller början av november.”Halloween - 31 oktober”. Nordiska museet.. I ett försök att hålla Halloween skilt från allhelgona firanden, så har köpmannaföreningen i vissa städer gått ut med en önskan till sina medlemmar att fira Halloween sista lördagen i oktober. Detta skulle samtidigt stämma bättre med Amerikanskt "Halloween Weekend"."
Jag tycker inte att mitt tankesätt är helt fel. I Sverige ska det firas i samband med en helg.
För övrigt är det även "Grannens dag" och "Världsspardagen" idag! (källa: http://temadagar.se/kalender-2011/)
 

Inga kommentarer: