lördag 3 november 2012

Sen den 12 sep har vi haft vår altandörr stängd med spännband.

Vår spanjoflex gick sönder. Jag skruvade bort den och tog med till Gunnars lås i nässjö. Det visade sig att det var en som ej fanns i sortimentet. Fick två alternativ. Köp en standard och flytta bläcken i karmen, eller specialbeställa en. Säljaren avrådde att specialbeställa. Det ska ta tre veckor men tar oftast 1.5 mån och den man får är fel. Sen får man vänta ytterligare 1.5 mån.
Jag beställde en standard. Fick den på två dagar. Efter ränneslättsloppet skulle jag montera den nya. Det visade sig då att det inte gick att låsa den nya. Likaså fattades dörrspärren som vi har på vår dörr, samt att den var för lång. För att få den att passa i dörren skulle jag behöva kapa skenan, borra ett hål för dörrbroms, som då inte skulle fungera samt flytta bläcken i karmen. Summan blev att det var mkt jobb för att få en sämre altandörr än vi tidigare haft.
Irriterad avreagerade jag mig till en kollega på jobbey. Det visade sig att han jobbat på fix. Jag måttbeställde en likadan som jag hade via honom. Priser blev ca 400:- + moms. Vill minnas att special via låsfirman skulle kosta kring 1400:-. Standardapanjoflexen kostade 680:-. Den lämnade jag tillbaka.
Igår fick jag min måttbeställda spanjoflex. Visst det tog tid, men den passade perfekt. Hade den inte gjort det hade det berott på mig. Jag mätte personligen upp den.

Skaffade även ett plasthandtag att hålla in dörren med så vi inte drar sönder låsmekanismen i denna också.

Published with Blogger-droid v2.0.9

1 kommentar:

Unknown sa...

Jag har läst din blogg, det är till stor hjälp för mig. Jag vill tacka dig. Jag har bokmärke på din webbplats för framtida uppdateringar. Fönster by Kronfönster